вторник, 26 февруари 2013 г.

3D monitor BenQ XL2420T review




Ревю на BenQ XL2420T

- геймърски 3D монитор с поддръжка на 120 Hz честота на опресняване
автор: Кристо Маринов



BenQ XL2420T


   В първото ни ревю за 2013 година ще представим BenQ XL2420T. За съжаление този интересен модел се появи в България с твърде голямо закъснение, което наистина е обидно. Но, ето че търпението на геймърите най-после беше възнаградено. Както се казва - който чака - дочаква. Нека не търсим виновници за това забавяне, а да погледнем този 120-херцов 3D монитор по-отблизо, за да видим, дали голямото чакане си е заслужавало...


   За пореден път BenQ полагат усилия да сътворят перфектен геймърски монитор. Останахме с противоречиви впечатления от предшественика BenQ XL2410T, който все пак спечели симпатиите на доста потребители. И така  - отново месеци на проучване, консултации с именити спортисти, не един и два пъти печелили Counter-Strike турнири, търсене на печелившата формула. Резултатът от тези усилия е новият модел - XL2420T.
  
   Първи впечатления. Дизайн.
   Дизайнът на XL2420T е достатъчно практичен, като същевременно не изглежда твърде скучен, благодарение на няколко декоративни елемента, които освежават външния му вид. Корпусът на монитора е изработен от достатъчно качествена пластмаса, качеството на сглобката също е на прилично ниво. Основната част от покритието е матова (въпреки че има и гланцови повърхности), това допринася за спретнатия вид на този модел на BenQ и намалява вероятността от появата на неприятни следи от пръсти и други замърсявания. Изненадващо, покритието на екрана също е матово. Интересно. Лично за мен този вариант е за предпочитане, тъй като се елиминират неприятните отблясъци и отражения, характерни за екраните с гланцово покритие. Впрочем, това до голяма степен е въпрос на навик и индивидуални предпочитания. Трябва да признаем, че и гланцовото покритие има своите положителни страни, така че да не влизаме в излишни спорове - всеки има право на собствено мнение.

   Бутоните за управление на менюто при XL2420T са сензорни. Всъщност, може би по-правилно е да кажем само "сензори", тъй като никакви "бутони" в обичайния смисъл на думата не се забелязват. Основата на стойката е с оригинална Т-образна форма (мен не ме впечатли особено, но - отново, това е въпрос на вкус). Пластмасата тук изглежда малко, как да кажа... евтино, но е подсилена с метал, достатъчно здрава е и осигурява добра устойчивост на монитора. Това, което наистина прави добро впечатление, е отличната функционалност на стойката - възможност за наклон, завъртане (включително до положение "портрет") и най-важното - регулиране на височината на екрана. Тук BenQ наистина са се постарали, спор няма.



BenQ XL2420T - заден панел



   В стойката има и отвор, през който да минат кабелите. Вътрешността на отвора е с ярко червено покритие, което контрастира с черната матова повърхност. В същият цвят е и специалната кука в горната част на стойката. Чудите се за какво е? Ами как - за да закачате на нея своите готини геймърски слушалки, разбира се. В случай, че не ви трябва и ви дразни нейният набиващ се на очи червен цвят - лесно можете да я махнете само с едно завъртане. В най-горната част на стойката има и удобна скоба, която улеснява хващането и преместването на монитора при нужда. Да, за малко щях да забравя - в комплекта дори е включено защитно покривало, което пази монитора от прах, в (редките) случаи, когато няма да го използвате. Дотук впечатленията от
XL2420T са положителни. Да видим нататък.
  

   Технически характеристики на BenQ XL2420T

   Тип на матрицата: 120 Hz TN, LED подсветка
   Размер на екрана: 24" (~61 cm)
   Разделителна способност на екрана: 1920x1080 (16:9)
   Време за реакция: 2 ms (GTG)
   Стъпка на пикселите:  0.276 mm
   Яркост:  350 cd/m²
   Контраст: 1 000:1 (статичен), 12 000 000:1 (динамичен)
   Ъгъл на видимост: H/V - 170°/160°
   Други: VGA, DL-DVI, HDMI x2, DisplayPort, USB 2.0 x3
   наклон, завъртане (включително до положение "портрет"),
   регулиране височината на стойката,
   съвместимост с NVIDIA 3D Vision 2
  
   Конектори.
   Конекторите, с които разполага BenQ XL2420T, са изброени малко по-нагоре (в описанието на техническите характеристики). Както се казва - пълен комплект, няма от какво да се оплачем. Е, жалко, че USB портовете не са стандарт 3.0, но това не е повод за скандал. При нужда без проблем можете да свържете към монитора Blu-ray плейър или игрова конзола. Имайте предвид обаче - честотата на опресняване от 120 Hz при т. нар. Full HD резолюция (1920x1080пиксела) се поддържа само при използване на DVI и DisplayPort входовете.
           
   Меню.
   Менюто на XL2420T е логично организирано, навигацията е сравнително лесна, но не винаги е достатъчно бърза - тук инженерите на BenQ можеха да се постараят малко повече. Когато доближите пръст до сензорите, те се активират и светват малки светлинни индикатори. При натискане се чува звук, потвърждаващ, че командата е приета. Забавно е, но когато това ви омръзне - можете да го изключите.

   Този модел на BenQ разполага със следните предварително дефинирани режими на работа: Standard, Movie, Photo, sRGB, Eco, FPS1, FPS2, RTS, Gamer1, Gamer2 и Gamer3. По идея FPS 1 и 2 са настроени за т. нар. "шутъри", или, както още някои ги наричат - "игри с яко пуцане" :), RTS - за стратегии, режимите Gamer предполагат вие сами да изберете и запаметите ваши собствени настройки, отговарящи максимално на индивидуалните ви предпочитания.
   Разбира се, предвидена е възможност за корекция на яркост, контраст, наситеност на цветовете и т. н. Тук да вметна - някои настройки (като, например Phase, Pixel Clock и др.) могат да се окажат неактивни. Причината е, че могат да се използват само когато мониторът е свързан с компютъра през аналоговия (VGA) порт. Други настройки пък са достъпни само при определени режими. Накратко - не се стряскайте и не бързайте да се ядосвате. Ще се наложи да проявите малко търпение, докато разучите менюто.
   Специално внимание следва да обърнем на следните настройки: "Black eQualizer", "AMA" и "Instant Mode", но за тях ще стане дума малко по-нататък в нашия обзор. В комплекта към BenQ XL2420T има добавен и външен контролер (S Switch) със скрол и 4 бутона:



BenQ XL2420T - контролер



   Този контролер се свързва с монитора чрез USB кабел и по идея трябва да улесни навигацията из менюто. Дали ще ви върши работа - ще трябва да прецените сами за себе си. Лично на мен ми се стори, че това своеобразно дистанционно управление действа малко мудно, но и тук всичко опира до индивидуален вкус и предпочитания. Така или иначе, устройството е включено в цената - пробвайте го, ако желаете.
        
   Разход на електроенергия.
   BenQ XL2420T впечатлява със своята икономичност - това е едно от реалните предимства на модерната LED подсветка. При фабрични настройки (първо включване на монитора), потреблението е около 28-30 W, след калибриране - 17-18 W. Похвално.
        
   Качество на картината.
   Моделът на BenQ е типичен геймърски монитор, така че е естествено да бъде снабден с бърза TN матрица. Произведена е от AU Optronics, способна да възпроизведе 16.7 милиона цвята, но чрез интерполация (смесване на цветовете, които мониторът реално може да възпроизведе). С други думи, матрицата е 6-bit + H-FRC (Hi-Frame Rate Control). Тази TN матрица, в съчетание с използваната W-LED подсветка, осигурява приблизително 90% покритие на sRGB цветовото пространство. Естествено, не бива да очакваме чудеса по отношение на прецизността на цветопредаване - това не е монитор за графичен дизайн. Ако ви трябва добър монитор за графичен дизайн от по-висок полупрофесионален клас - обърнете внимание на IPS-базирания Dell U2413.
   Но, да се върнем към героя на днешния ни обзор - геймърския 3D монитор XL2420T на BenQ. При първо включване със сигурност, дори и да нямате богат опит, ще забележите, че цветовете са достатъчно далеч от естествените. Повечето геймъри не се вълнуват толкова от точността на цветовете, в случая по-важното е, че мониторът е с бърза матрица, която при това поддържа честота на опресняване от 120 Hz и е способен (при наличието на активни 3D очила) да предостави възможност за игра в 3D режим. Все пак, определено по-добри резултати ще получите, ако отделите известно време за да настроите монитора.  
   Отбелязахме, че BenQ XL2420T не може да съперничи с професионалните IPS матрици по отношение на точността на цветопредаване. Все пак мониторът се представя сравнително добре след калибриране (като за геймърски монитор с TN матрица). По-наблюдателните потребители сигурно ще забележат на моменти известно сегментиране на цветовете, особено при по-тъмните тонове, но няма как - това е положението. За сметка на това реалните стойности на контраста след калибриране не са лоши - 845:1.
   Разделителната способност на екрана при XL2420T е 1920x1080, което отговаря на т. нар Full HD стандарт. Съответно, размерът на пикселите е по-голям, отколкото при 24-инчовите монитори с разделителна способност 1920x1200, а това, от своя страна довежда и до по-ниска детайлност на изображението. Също така - губи се и работна площ (видимост) по вертикала. Но, тъй като това не е монитор за графични дизайнери, а за геймъри, мисля че можем да не се задълбочаваме толкова.
   Интерес представлява т. нар. Black eQualizer (не е активен при някои режими). Идеята на BenQ е да се подобри видимостта при тъмните сцени, повишавайки детайлността на картината, без това да се отразява на светлите участъци от изображението. Общо взето, можем да кажем, че полза има. Същото обаче не може да се каже за режима "Instant Mode", предназначен да намали забавянето на входния сигнал (Input Lag). Особено подобрение не се забелязва, но можете да го оставите включен.
   Игра в 3D режим. За да бъдем напълно коректни, редно е да определим BenQ XL2420T като геймърски 120 херцов монитор с възможност за поддръжка на 3D стереоскопична картина. С други думи, играта в 3D режим е предвидена като опция, но за целта е нужно да бъдат изпълнени някои условия. Основното от тях е наличието на активни 3D очила и съответно - инфрачервен предавател, който да синхронизира тяхната работа с тази на монитора. Моделът на BenQ е сертифициран като "NVIDIA 3D Vision 2-ready" и поддържа 3D Lightboost технологията за по-ярък образ в 3D режим.
   Както споменахме по-горе, честотата на опресняване от 120 Hz, необходима при игра в 3D режим, не се поддържа от наличните HDMI входове - можете да използвате DP или DVI. Но, имайте предвид, че в някои случаи могат да възникнат проблеми при използването на DP. Най-сигурно е използването на DVI конектора. Също така - необходимо е видеокартата да е на NVIDIA. Представянето на XL2420T в 3D режим до голяма степен се определя от възможностите на активните 3D очила.

   За да не се повтаряме излишно - ако ви е нужно можете да прегледате набързо  ревюто на NVIDIA 3D Vision 2. Евентуално (мисля, че все още могат да се намерят) - имате вариант да се снабдите и с по-старата версия на комплекта - NVIDIA 3D vision kit, на който също посветихме кратък обзор преди време.
  

   Калибриране на BenQ XL2420T.

   Наистина е препоръчително да не оставяте монитора с фабричните настройки, но от друга страна - едва ли ще са много потребителите, склонни да отделят пари за хардуерно калибриране в специализиран сервиз. Възможен вариант в такъв случай е да използвате поне някоя програма за софтуерно калибриране. Тук ролята на калибратор ще играят собствените ви очи. Резултатите естествено няма да бъдат кой знае колко прецизни, но пак е по-добре от нищо. Трябва да знаете, че има достатъчно голяма разлика между отделните монитори, така че не бива да прилагате без корекция чужди настройки. Все пак, ето ви ориентировъчни стойности: Стандартен режим, Brightness - 30, Contrast - 50, Sharpness - 5, Gamma - Gamma1, Color temperature - User mode, R - 96, G - 95, B - 96, AMA - вкл., Instant Mode - вкл. Използвайте ги като отправна точка и експериментирайте, докато не намерите най-добрите настройки, отговарящи на вашия конкретен случай.
           
   Ъгли на видимост.
   Можете да срещнете различни мнения по този въпрос. Във форумите има както яростни защитници на TN панелите, така и не по-малко крайни в изказванията си противници на технологията. Не е нужно да се драматизира излишно, но е глупаво и да се спори - ъглите на видимост при TN матриците са доста под нивото на качествените IPS. Мониторът на BenQ нагледно демонстрира този факт. Щом се изместите от идеалната позиция точно срещу центъра на екрана, както контрастът, така и наситеността на цветовете, видимо се влошават. Особено се забелязва при изместване по вертикала. Лично аз нямам намерение да споря по този въпрос - проверете, и ще се убедите сами. Ако някой желае да отрича очевидни неща - така да бъде.
        
   Време за реакция на матрицата и забавяне на входния сигнал.
   В случая с BenQ XL2420T, в качеството му на геймърски монитор, следва да обърнем особено внимание на тези параметри. Естественото време за реакция на матрицата (включен/изключен пиксел) е 5 ms BWB (black-white-black). Даденото от BenQ време за реакция от 2 ms е отчетено от производителя при преход между специфични нюанси на сивото (GTG). Това ускоряване се постига благодарение на технологията overdrive, в случая наречена AMA (Advanced Motion Accelerator). Активира се от менюто, в секцията "Picture". За съжаление, няма възможност за регулиране на подаваните импулси. По принцип функцията забележимо намалява характерното "размазване" на контурите при изобразяване на бързо движещи се обекти (motion blur). Същевременно обаче добавя други дефекти - по-светъл ореол около тъмните обекти и дублиране на образа, изразяващо се в в забележима по-тъмна сянка, повтаряща контурите на обекта. Вярно - голяма част от потребителите е възможно да не обърнат никакво внимание на тези "призрачни" ефекти, но макар и не постоянно - те все пак присъстват. Именно затова е жалко, че няма възможност за по-фина настройка на споменатат AMA функция. Впрочем, написаното дотук е валидно най-вече при честота на опресняване от 60 Hz. При честота на опресняване 120 Hz картината изглежда много по-добре, на практика - почти напълно изчистена от споменатите дефекти, дори и при изключена AMA функция.
   По същият начин, при измерване на Input Lag-а (забавяне на входния сигнал), XL2420T се представя отлично при активирана честота на опресняване на картината 120 Hz - средна стойност 3 ms.
     
   Подсветка.
   Подсветката на "нашия" XL2420T се оказа равномерна, на черен фон в затъмнена стая не успяхме да фиксираме някакво забележимо избиване (обикновено се наблюдава в ъглите). Това е впечатляващо, тъй като този проблем (т. нар. backlight bleeding) често се наблюдава при LCD мониторите, дори и при тези със скъпи IPS матрици от висок клас.

   За съжаление обаче, при монитора на BenQ се използва ШИМ. За тези от вас, които евентуално не са чували за това чудо, ще поясня накратко. Това е зловредна технология, за съжаление често използвана от производителите на монитори. Дешифрира се като широчинно-импулсна модулация (ШИМ). При определени нива, вместо постоянен ток, за регулиране на силата на подсветката се използват кратки импулси, което теоретично позволява да се постигнат по-ниски нива на яркост. Това дава възможност на производителите да запишат в техническите характеристики главозамайващи (но далеч от реалните) стойности на контраста. Ами, браво на тях...
   Само че има и един "незначителен" страничен ефект - трептене на подсветката! Преди време, когато се появиха първите LCD монитори, едно от широко рекламираните им предимства беше точно липсата на трептене. Това е вярно - течнокристалната матрица не "трепти". Трепти обаче светлината, излъчвана от подсветката - в случаите, когато се използва ШИМ. Резултат - значителна умора на очите, в някои случаи - дори и главоболие, силно изразен дискомфорт. Разбира се, не всеки е с толкова чувствително зрение, има и щастливи хора, които нямат никакви проблеми в това отношение.
     

   Предимства и недостатъци на BenQ XL2420T, цена.

   Предимства: Практичен дизайн, включващ функционална и ергономична стойка, поддръжка на 120 Hz честота на опресняване, осигуряваща гладка картина, почти лишена от характерното "размазване" на образа при възпроизвеждане на бързо движещи се обекти, достатъчно ниско време за реакция на
матрицата и пренебрежимо ниски стойности на Input Lag, възможност за игра в 3D режим, Black eQualizer.
   Недостатъци: Характерни за TN матриците - стеснени ъгли на видимост и по-слаби възможности по отношение на точността на цветопредаване, няма възможност за регулиране на overdrive импулсите.
   Цената на BenQ XL2420T към момента на написване на ревюто се движи в границите 690-790 лв. Да, това е достатъчно голяма разлика, така че преглеждайте внимателно обявите в търговските сайтове, пък дано да попаднете и на по-изгодна оферта.
  
   Заключение.
   Въпреки че не можем да кажем, че новият геймърски монитор на BenQ превъзхожда значително по-старите си събратя - 3D мониторите, които преди време включихме в нашия Топ 5, можем да определим XL2420T като успешен 120 Hz монитор, способен да оправдае очакванията на запалените геймъри. Предвидена е и възможност за игра в 3D режим. Между другото - не бива да отчитаме липсата на 3D очила в комплекта като недостатък, тъй като това е опция по желание. Има немалко геймъри, които търсят бърз монитор с честота на опресняване 120 Hz единствено и само за игра в 2D режим, а триизмерната картина слабо ги интересува. Все пак, в този случай цената на BenQ XL2420T би могла да бъде и по-ниска. Така например, Asus VG248QE, за който писахме наскоро, е с честота на опресняване 144 Hz, а се предлага в момента за $298.00 (значително по-евтино от първоначално обявената ориентировъчна цена). Е, не се знае в България на каква цена ще го пуснат нашите кръвопийци търговци. Но, нека бъдем оптимисти :)
        
   Кристо Маринов  

   В случай, че този обзор на BenQ XL2420T ви е бил от полза - моля, използвайте малките бутончета за споделяне в социалните мрежи (ще ги намерите под публикацията). Благодаря!    
   Още ревюта на 3D монитори и 3D очила можете да изберете от съдържанието.