вторник, 4 октомври 2011 г.

BenQ XL2410T review





Ревю на 3D геймърски монитор BenQ XL2410T
© Крум Маринов




BenQ XL2410T


   
   Най-после получих възможност да тествам лично и да представя ревю на BenQ XL2410T - интересен 120 херцов 3D монитор. Моделът XL2410T е всъщност първият 120 херцов геймърски монитор на BenQ. Официалната реклама гласи: "Един 3D монитор от геймъри за геймъри".
   Точно така, той е разработен в тясно сътрудничество между инженерите на BenQ и двама известни геймъри (известни като Spawn и Heaton), печелили не една и две виртуални битки в света на Counter Strike. Аз лично предпочитам RPG (и даже съм стрелял с РПГ), но това са две съвсем различни теми :).
   Днес ще стане дума за BenQ XL2410T...
   Технологията, даваща възможност да се постигне реална честота на опресняване от 120 Херца, позволяваща съответно пресъздаването на реалистични 3D изображения на екрана на монитора, е сравнително нова. Първите дисплеи с подобни стойности (100-120 Hz) в действителност ги постигаха чрез интерполация (да кажем - "изкуствено" вмъкване на допълнителни кадри, с цел получаване на гладка картина).
   Пионер при "реалните" беше Samsung 2233rz. След него на нашия пазар се появиха и други модели (за справка можете да погледнете този списък с
най-добри 3D монитори). Ето че и BenQ най-после представиха своя първи 3D монитор в лицето на XL2410T. Да го разгледаме по-подробно.

   Технически характеристики на BenQ XL2410T:

Тип на матрицата: TN
LED подсветка
Размер на екрана: 23,6" (60 cm)
Резолюция: 1920x1080
Време за реакция: 2 ms (GTG)
Стъпка на пикселите: 0.2715 mm
Яркост: 300 cd/m²
Контраст: 1 000:1 (статичен)
10 000 000:1 (динамичен)
Ъгъл на видимост: H/V - 170°/160° 
Други: VGA, DVI, HDMI, Height Adjustable

цена: ~650.00 лв.

   Дизайнът на BenQ XL2410T се откроява със своята оригиналност и забележителна функционалност. Корпусът на монитора е от качествена пластмаса, а стойката се отличава с добрата си ергономичност. Можете не само да завъртате екрана (включително - портретно на 90°), но и да променяте неговата височина, което наистина не се среща често при геймърските монитори.
   Рамката на XL2410T има разширение в долния десен ъгъл - там е индикаторът за състоянието (ON/STANDBY), както и обозначенията на бутоните, с които се управлява менюто. Надписите се виждат, но не и самите бутони, тъй като не са разположени на предния панел, а на долния ръб на рамката. От естетическа гледна точка това може и да е оправдано, но не и от практическа, поне според мен.

   Конекторите, с които разполага този 3D монитор на BenQ, са VGA, DVI и HDMI. Общо взето - напълно достатъчно като за един типичен геймърски модел, а има разбира се и аудио изход за слушалки.
   Заслужава да се отбележи способността на BenQ XL2410T да възпроизвежда едновременно сигнал от два различни източника, като се използват които и да е два от наличните входове. Дотук всичко беше прекрасно. Идва ред обаче и на нещо ужасно...

   Ужасното при BenQ XL2410T е неговото меню. По никакъв начин не може да се нарече интуитивно. Вероятно не един и два пъти ще натиснете грешен
бутон и ще попаднете в секция от менюто, която за момента не ви интересува. Освен това, някои основни режими не ви дават достъп до нужните ви опции за настройка, което разочарова допълнително.

   Качество на картината при XL2410T. Моделът на BenQ е геймърски монитор от най-ново поколение, затова поддържа и честота на опресняване от 120 Hz. Това му дава възможност съответно да работи в режим 3D, както и да се избави от накъсването на картината при много бърза смяна на кадрите.
   По подразбиране мониторът е в режим FPS. Мисля, че геймърите нямат нужда от обяснение, какво означава това съкращение. Но ще им е полезно да узнаят, че колкото и да е странно, точно в този режим XL2410T не се представя никак добре.
   Не знам, какви съвети са получили инженерите на BenQ и доколко точно са ги изпълнили, но... Цветовете са твърде ярки, далеч от реалните - все едно гледаш анимационен филм. Яркостта е завишена до такава степен, че направо ще ти се счупят очите. Не, това не е смешно. Остротата на изображение (sharpness) също има нужда от корекция, както и цветовете. Уви - нямате такава възможност, а това е точно "геймърския" режим. Доста странна приумица на разработчиците на BenQ, наистина.
   За съжаление, в този режим нищо не може да се направи за подобряване на изображението. Който и да пробвате от другите - ще се убедите, че с фабричните настройки нещата не изглеждат добре. Да видим, какво може да се направи за спасяването на горкия XL2410T.

   Калибриране на BenQ XL2410T. Предлагам ви два варианта за настройка, които ще ви послужат за ориентир, в случай че използвате само програма за калибриране и нямате възможност да занесете XL2410T в специализиран сервиз.
   Ако не искате да се разхождате твърде много из менюто - изберете режим sRGB. Яркост - 30-33, контраст - 50. Като се доберете до sharpness - оставете я на 3, максимум - 5, Instant mode - вкл., gamma тук трябва да бъде 2.2. Това е.
   Втори вариант за калибриране на XL2410T: режим - standard, яркост - 27-28, контраст - 50, color temp. - изберете user mode. Сега вече можете да пипнете и
настройките на отделните цветове: R - 97-99, G - 98-100, B - 97-99. Voila!
   Имайте си едно наум, обаче - тези настройки са ориентировъчни. Между отделните партиди монитори има разлики, зависи и с каква видеокарта сте и как е настроена. Така че - използвайте моите настройки, но търсете стойности, които ще паснат най-добре на вашия BenQ XL2410T. 
   След калибрирането, нещата си идват на мястото. Макар и с TN матрица, този модел на BenQ показва достатъчно прецизно цветовете, нивото на черното е отлично, а от тук - и високият контраст. Това означава, че при тъмните сцени в игрите ще имате много добра детайлност. Няма да се чудите, дали пред вас се мрежелее някаква част от пейзажа, или е поредният злодей, който трябва да бъде очистен :).

   Консумацията на електричество при BenQ XL2410T никак не е висока - 23-25 W и това е благодарение на модерната LED подсветка. Това е едно от двете ѝ реални предимства пред катодната.
   Следва да отбележим, че при този геймърски модел на BenQ, LED подсветката е сравнително равномерна. Да, има известно изсветляване, но не е чак толкова забележимо. Това е проблем за повечето от мониторите с LED подсветка, които съм виждал напоследък.
   В това отношение изключително приятно впечатление прави новият
Dell U2312HM - единствено при него не съм забелязал проблеми с подсветката.

   Време за реакция и input lag. XL2410T е 3D геймърски монитор. Матрицата му е достатъчно бърза. Стойностите от 2 милисекунди обаче се отчитат благодарение на специалната технология за компенсация на забавянето на пикселите. Така че, за да "ускорите" матрицата, в менюто трябва да включите т. нар. Advanced Motion Accelerator (AMA). Това ще намали дефектите, типични за LCD мониторите при изобразяване на бързо движещи се обекти.
   За съжаление обаче се появяват други артефакти - нещо като тъмна сянка на обекта, което се дължи на твърде агресивната намеса на електрониката на монитора. Жалко, BenQ, можете и по-добре!
   За сметка на това - ето една добра новина за закоравелите геймъри. При активирана функция instant mode, т. нар. input lag при BenQ XL2410T се елиминира напълно. Честито!
   Между другото, LG W2363D също има подобна функция, но тук тя се нарича Thru mode. Когато е включена, показателите на двата LCD монитора са идентични.
   Тези от вас, които за първи път чуват за този злодей, наречен input lag, могат да погледнат статията "Избор на монитор. Конкретни препоръки". Там е обяснено с прости думи всичко, което ви трябва да знаете по въпроса.

   Ъгли на видимост. Тъй като е с TN матрица, XL2410T не може да се похвали с кой знае колко широки ъгли на видимост. Това означава, че щом се изместите от идеалната позиция (точно срещу екрана), както цветовете, така и контрастът ще излязат в обедна почивка.

   За да се насладите на игра в 3D режим, ще ви трябват разбира се и активни 3D очила, подобни на представените в миналото ревю Sharp AN3DG10S. Те обаче са предназначени за използване с телевизорите Sharp.
   В случай, че компа ви е с подходяща видеокарта на nVIDIA, класически избор са 3D очилата nVIDIA 3D vision kit, чието ревю представихме преди време.
   Няколко съвета, свързани със специфичните особености на тези активни 3D очила, можете да прочетете в ревюто на Asus VG236H.

   Заключение. Първоначално BenQ XL2410T не ми направи добро впечатление. Създава се усещането, че нещата не са доизпипани. Менюто е дразнещо, фабричните настройки са под всякаква критика. Налице са и обичайните недостатъци, присъщи на мониторите с TN матрица.
   Успеете ли да преодолеете това първоначално негативно отношение, ще се убедите, че като цяло инженерите на BenQ са свършили доста добра работа.
   Просто е трябвало да доизгладят няколко важни детайла, но явно не са имали време...
   Моето мнение е, че въпреки посочените недоработки, BenQ XL2410T е един от най-добрите 3D геймърски монитори на българския пазар. Затова с чиста съвест го включвам в списъка с най-добри 3D геймърски монитори.
   В случай, че имате резерви към активната 3D технология - алтернатива за вас би бил LG D2342P Cinema 3D, при него се използват пасивни 3D очила с поляризирани стъкла. Много интересен е и Mitsubishi RDT233WX-Z - 3D монитор с IPS матрица!
   Също така, можете да хвърлите един поглед и на СЪДЪРЖАНИЕТО - там са представени всички публикувани до момента статии и ревюта.
   Крум Маринов

1 коментара:

Анонимен

Благодаря за ревюто. Смятам да си взема BenQ XL2410T, но ако не ме изкефи... правете му сметката! :)